Ook advocaten(kantoren) kunnen niet zonder sociale media

Tijdens de introductiedagen van de Beroepsopleiding Advocaten heb ik gediscussieerd over de begrijpelijkheid van rechterlijke uitspraken. De huidige regering vindt dat de communicatie in de juridische wereld een stuk eenvoudiger kan. Er bestaat zelfs een Commissie Klare Taal die deze ‘problematiek’ op de agenda van de Rechtspraak wil zetten. Tegelijkertijd zie ik dat steeds meer advocaten(kantoren) gebruik maken van sociale media als Facebook en Instagram. Wat heeft het een met het ander te maken?

Door Lennard Pelzer

Sociale media zijn de afgelopen jaren een essentieel onderdeel geworden van onze wereld en beïnvloeden het leven van bijna iedereen. Advocaten lijken zich dat ook steeds meer te realiseren.

Elk groot advocatenkantoor heeft inmiddels een eigen Instagramaccount waarmee ze pronken met alles wat ze te bieden hebben. Je kent het wel: er is een goede work-life-balance en me-ga-fij-ne collega’s die altijd voor je klaarstaan. De welbekende Zuidaskantoren richten hun pijlen hiermee duidelijk op de juridische toptalentjes. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met de sociale advocatuur? Kunnen zij sociale media ook effectief inzetten?

Ja, want sociale media bieden enorm veel voordelen voor ieder advocatenkantoor want het geeft de kans om het recht begrijpelijk en toegankelijk te maken voor (potentiële) cliënten. Dit doe ik zelf ook al enkele jaren via mijn website omdat ik merkte dat er veel vraag is naar uitleg van juridische zaken.

Ik probeer daar mijn lezers te informeren over het recht door in heldere taal te schrijven over mijn ervaringen in de praktijk. Het is de kunst om ingewikkelde materie zo eenvoudig mogelijk uit te leggen. Een bijkomend voordeel is dat je hierdoor de bevestiging krijgt dat je de materie zelf ook écht begrijpt. Niet geheel onbelangrijk, denk ik zo.

Klantenbinding
Een ander groot voordeel voor advocaten is dat zij via sociale media op een eenvoudige manier aan klantenbinding kunnen doen, bijvoorbeeld door blogberichten op een interessantere manier te schrijven. Maak het spannend. Zorg ervoor dat je niet als oubollig en stijfjes gezien wordt maar schrijf op een manier zoals je dat in je werk juist níet doet. Zo heb ik zelf een keer geschreven over de top 5 strafbare feiten in Ex On The Beach Double Dutch. Het programma was actueel en zorgde voor nogal veel ophef, waardoor het een perfect onderwerp bleek.

Mensen zijn nu eenmaal geïnteresseerd in het recht en willen graag weten wat er speelt; het is dan ook geen wonder dat de advocatenserie Suits zo populair is. Als je weet te boeien dan zal je zien dat deze mensen later graag door jou geholpen willen worden. Je naam blijft hangen. Het liken en delen valt immers goed te vergelijken met mond-tot-mond reclame. Bied een kijkje in de advocatenkeuken. Hoe ziet je werkplek uit? Wat is je dagelijkse routine?
Neem je cliënten mee in jouw wereld. Toon je menselijkheid. Wat dat betreft heeft de advocatuur zeker iets te zoeken in de wereld van de sociale media. Ook maak ik zo nu en dan foto’s tijdens mijn werk die ik vervolgens deel via mijn Instagram- en Facebookpagina. Best leuk.

Let op
Je bent en blijft natuurlijk een advocaat met een belangrijke maatschappelijke functie. Dat dien je niet uit het oog te verliezen, zo hebben ze mij onlangs geleerd op Woudschoten. Keep it nice.

Lennard Pelzer – advocaat bij Jegers Advocaten te Heerlen – vindt het waardevol om de kloof tussen het recht en de maatschappij te verkleinen. Dit doet Lennard door actief gebruik te maken van sociale media waarbij hij een kijkje geeft in de juridische keuken.

Terug naar overzicht

Deze informatie delenShare on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email to someone
email

Aanbevolen artikelen