Maak kennis met de trainers en docenten van de BA – januari 2020

Aan de Beroepsopleiding Advocaten zijn 264 (advocaat-)trainers en docenten verbonden. Waarom hebben ze gekozen voor de BA en wanneer vinden ze een opleidingsdag geslaagd? Tijd voor een nadere kennismaking. Deze keer vertellen advocaat-trainer Olivier van Hellenberg Hubar en docent Huurrecht Maaike Bomers over hun werkzaamheden voor de BA en ze delen een waardevolle tip.

Waarom hebben jullie ervoor gekozen om trainer of docent aan de BA te worden?
Olivier van Hellenberg Hubar: ‘Toen ik in 2013 als stagiaire mijn eigen afsluitende evaluatiegesprek had, zei mijn mentor voor de BA dat zij mij geschikt zou vinden als trainer. “No way” dacht ik toen: ik ben toch advocaat? Maar haar opmerking bleef natuurlijk jarenlang knagen. Tot ik besloot als advocaat voor mijzelf te beginnen en er zo achter kwam dat niemand mij verplicht mijn werkweek te vullen met maar één baan. Sinds 2017 ben ik als advocaat-trainer verbonden aan de BA. Inmiddels durf ik te zeggen dat ik het werk als trainer totaal anders, maar minstens zo leuk vind als het werk als advocaat. Het gaat net als in het arbeidsrecht – mijn vakgebied – om mensen; dat moet je zorgvuldig doen. Die uitdaging verveelt nooit en geeft mij heel veel voldoening.’

Maaike Bomers: ‘Sinds 2015 ben ik docent Huurrecht aan de Beroepsopleiding. Toen ik gevraagd werd om docent te worden aan de Beroepsopleiding hoefde ik daar niet lang over na te denken. Ik kom uit een onderwijsgezin en heb affiniteit met lesgeven. Ik was ook al een aantal jaren gastdocent aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.’

‘Ik vind het erg leuk om kennis over te dragen aan beginnende advocaten. Het is bovendien een manier om zelf scherp te blijven en een prachtige wisselwerking met de praktijk. Ik moet wel zeggen dat lesgeven een vak apart is en dat het me in het begin niet meeviel. Het huurrecht blijft altijd boeiend; het is meestal niet eenvoudig en het wordt voor een belangrijk deel gevormd door de rechtspraak, die erg casuïstisch en vaak onvoorspelbaar is. Het leuke is dat de groepen advocaten die het vak huurrecht kiezen heel gemixt zijn; van (sociaal) advocaten die zich bezighouden met het huurrecht van woonruimte tot kantoren die in de commerciële bedrijfsruimte huurrechtpraktijk werkzaam zijn.’

Wanneer is voor jullie een opleidingsdag geslaagd?
Bomers: ‘Een opleidingsdag is voor mij geslaagd als er kritische vragen zijn gesteld en er goede interactie is geweest.’

Van Hellenberg Hubar: ‘Inzichten kunnen briljant zijn, maar als het niet beklijft, heb je er niks aan. Daarom vind ik de vaardighedentrainingen van de BA zo leuk: je leert door te doen en vooral ook door fouten te maken. Dat impliceert natuurlijk wel een veilige leeromgeving. Voor mij is een opleidingsdag dan ook geslaagd als de stagiaires over zichzelf geleerd hebben doordat ze het aandurfden iets te proberen dat ook fout had kunnen gaan.’

‘Ik kan mij nog goed de stagiaire herinneren die met de trainingsacteur wilde kijken of het haar zou lukken om de bespreking met een onwijs onbeschofte cliënt na de zoveelste belediging te beëindigen. Uitdaging: de stagiaire in kwestie is volstrekt conflictmijdend, bescheiden en qua stemvolume erg stil. Maar bij de derde poging stond ze gedecideerd bij de deur: “Mijnheer Pieterse, dit gesprek is ten einde. Wat mij betreft kunt u gaan. Tot ziens.” De durf die hier beloond werd vond ik mooi om te zien.’

                         
Maaike Bomers                                                                         Olivier van Hellenberg Hubar

Hebben jullie nog een tip voor de advocaat-stagiaires?
Van Hellenberg Hubar: ‘Luister naar je gevoel in de keuzes die je maakt. Mijn vader is 74 en weet nog steeds niet wat hij later wil worden. Hij heeft echter steeds zijn gevoel gevolgd, vond dat erg spannend maar had het allemaal voor geen goud willen missen.’

Bomers: ‘Schenk naast het verwerven van vakinhoudelijke kennis voldoende aandacht aan vaardigheden en ontwikkel een stijl die past bij jouw persoonlijkheid, waardoor je er vol voor kunt gaan en jouw cliënten zo goed mogelijk kunt bedienen.’

Dit is deel 4 in de kennismakingsserie. Kijk op onze website voor de andere artikelen.

Terug naar overzicht

Deze informatie delenShare on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email to someone
email

Aanbevolen artikelen